Manifesto cauta liceeni care sa schimbe lumea

Cluburile de Film MANIFESTO (proiect cunoscut inainte sub numele Cluburile de Film One World) este un program de educatie non-formala si cinematografica organizat de ORICUM, ce se adreseaza liceenilor si profesorilor. Ce facem? Stimulam mintea si curajul liceenilor printr-un circuit simplu:

proiectii de film documentar -> dezbateri aprinse -> actiuni sociale

Intre 12 noiembrie si 12 decembrie, MANIFESTO vrea sa demonstreze ca ideile mici pot schimba comunitati mari. Competitia de Proiecte Manifesto aduce la viata idei de schimbare sociala propuse de tineri, printr-un concurs de finantare. Participarea e deschisa liceenilor din toata tara insa este conditionata de 3 factori importanti: o echipa de maximum 5 elevi, un profesor coordonator si o propunere isteata. Poate fi o campanie de promovare a hranei sanatoase in randul tinerilor din oras, o gradina urbana cu fructe si legume sau  o micro-banca pentru liceenii care vor sa studieze la universitati din alte tari.

Cautam idei de proiecte care identifica si solutioneaza probleme locale inspirate din temele documentarelor MANIFESTO: dezvoltare economica, alimentatie sanatoasa, egalitate sociala, diversitate culturala si pastrarea traditiilor, protejarea mediului, activism civic. Oferim la schimb indrumare din partea unor profesionisti din domenii necesare dezvoltarii unui proiect, bani pentru realizarea proiectului in comunitate (un premiu de 1000 de euro si doua premii a cate 500 de euro) si impulsul de a modela lucrurile din jur dupa forma imaginatiei tale.

Competitia de Proiecte cuprinde 2 etape: perioada de inscrieri si de consiliere (12 noiembrie – 12 decembrie) si o scoala de iarna pe tema antreprenoriatului social dedicata finalistilor (8 -12 ianuarie).

Scopul Competitiei MANIFESTO este dezvoltarea gandirii creative si a abilitatilor necesare transformarii unei idei intr-un proiect realizabil. Pe termen lung, proiectul isi propune sa suplineasca lipsa educatiei non-formale in liceele romanesti, sa cultive spiritul civic si sa creasca comunitati de tineri curajosi.

Mai multe detalii:

www.manifestofilmclubs.ro/competitie
www.facebook.com/ManifestoFilmClubs

 

 

Scurtmetraje si trip-hop austriac: ShortsUP Cu Viteza Luminii

Sambata, 10 noiembrie, de la ora 20:00, ShortsUP revine “Cu Viteza Luminii” la Turbohalle. Un eveniment cu scurtmetraje despre viata urbana in viteza si un super-concert al austriecilor de la Sofa Surfers. Incepand din aceasta toamna, evenimentele ShortsUP nu vor mai fi lunare, ci sezoniere, insa scurtmetrajele vor fi la fel de prezente prin alte medii de expunere.

Dinamismul nebun a vietii noastre de zi cu zi si intamplarile traite de personaje ce reactioneaza la trepidatia marilor orase seteaza contextul pentru concertul Sofa Surfers: explozie de trip-hop, electro-rock, dub si indie. Al saselea album al trupei, Superluminal, cantat in premiera in Romania pe 10 noiembrie la ShortsUP, vorbeste despre umanitate si empatie intr-o lume globalizata si tehnologizata.

Legatura dintre scurtemtrajele din program si concert se va face prin tema comuna, dar si prin elemente surprinzatoare, intre care o proiectie cu imagini din scurtmetraje ce va
deschide concertul, semnata de artistul Timo Novotny.

Biletele ofera acces la intreaga experienta ShortsUP “Cu Viteza Luminii” – filme, muzica si o expozitie de fotografie digitala cu orasele lumii – si se pot cumpara prin MyTicket si Eventim, la pretul de 40 de lei sau la intrare, la pretul de 50 de lei.

ShortUP e si pe:

Web: www.shortsup.ro
Facebook: www.facebook.com/ShortsUpRomania
Twitter: http://twitter.com/ShortsUP
Flikr: www.flickr.com/photos/shortsup
Youtube: http://www.youtube.com/shortsup

 

 

ShortsUP cauta voluntari

In fiecare sezon, ShortsUP genereaza evenimente ce au in centru cele mai premiate filme scurte din lume,  muzica live si arte conexe filmului. Urmatorul eveniment, ShortsUP ”Cu Viteza Luminii” are loc pe 10 noiembrie si reuneste scurtmetraje despre viata urbana in viteza si un super-concert al austriecilor de la Sofa Surfers.

Daca ai fost macar o data la ShortsUP, iti plac scurtmetrajele si vrei sa contribui la organizarea unui eveniment indraznet din sfera industriilor creative, trimite-ne un CV la daniela@oricum.ro pana pe 31 octombrie si mentioneaza in corpul mailului de ce ai vrea sa fii alaturi de noi.

Ca voluntar ShortsUP vei lucra cot la cot cu echipa tehnica, echipa de productie si echipa de comunicare, cu care vei impartasi adrenalina si provocarile fiecarui eveniment. Cautam pasiune, dedicare, mult entuziasm si oferim la schimb atmosfera voioasa si know-how valoros in organizarea de evenimente.

Mai multe detalii despre ShortsUP gasesti la www.shortsup.ro sau pe www.facebook.com/ShortsupRomania Te asteptam cu drag in echipa!

Revolutia digitala in industrii creative

In ultima vreme se vorbeste din ce in ce mai mult de modul in care revolutia digitala influenteaza industriile creative. Nevoia de a gasi un mediu ideal de expunere pentru muzica, film, arte vizuale sau arte performative e o provocare constanta pentru organizatii creative si artisti din toata lumea.

Cum s-a schimbat esenta produselor artistice si cum au evoluat nevoile publicului? Aflam din documentarul PressPausePlay, care ofera cateva insighturi valoroase in lumea culturala a ultimului deceniu. Cele mai sonore voci din industriile creative sunt aduse la un loc pentru a crea o viziune echilibrata asupra avantajelor si limitarilor revolutiei digitale. Moby, Likke Ly, Seth Godin, Olafur Arnalds, fondatorii LAST FM, jurnalisti de la The Guardian, The Wire Magazine si alti ”guru” ai creativitatii vorbesc despre experientele proprii in contextul democratizarii artei.

Traim vremuri in care creativitatea e un stil de viata comun marilor orase si nu o practica elitista – digitalizarea ar putea inseamna deopotriva un empowerment imens pentru industriile creative sau o criza majora pentru unele produse artistice, spune PressPausePlay. Revolutia digitala din ultimul deceniu a eliberat creativitatea si talentul dintr-un sistem ordonat si oarecum rigid, oferindu-le oportunitati nelimitate. Pe de alta parte, asa cum inteleg protagonistii filmului, democratizarea culturii tinde sa minimalizeze talentul autentic: ”You go out there into the world! Everyone thinks they have a novel in them. Eveyone thinks they can make a movie. Everyone thinks that they can write a song (….) I don’t think a young Scorsese or a young Hitchcock would make it in this bunsiness. Scream their next release on Facebook. They would get lost…”  spune Andrew Keen, scriitor si antreprenor cultural american. Cand succesul e dirijat de puterea multimii si direct proportional cu numarul de clickuri si cand oricine isi poate cumpara un aparat foto profesionist sau un computer pentru a initia un proiect creativ, arta autentica devine mai greu de definit.

Moby: ”If everyone is a musician, eventually the world will be covered with mediocrity  And that to me is the danger”. Industria a murit, specializarea intr-o anumit domeniu artistic nu mai valoreaza mare lucru. Ceea ce e important e capacitatea de a spune o poveste: in orice mediu, sub orice forma. Arta devine experienta iar gasirea unor modalitati cat mai diverse de conectare cu publicul e principala provocare.

Filmul are 1 ora si 20 de minute si e disponibil online. Va invitam sa-l vizionati si sa decideti ce avem de castigat si ce avem de pierdut de pe urma revolutiei digitale:

PressPausePlay from House of Radon on Vimeo.

Cluburile de film One World cauta colegi noi: asistent de proiect si expert educational

Cautam doi colegi noi pentru Cluburile de Film One World, proogram educational inovator ce isi propune sa introduca filme documentare pe tema educatiei globale in scolile din Romania. Mai multe informatii despre activitatea proiectului pe www.cluburiledefilmoneworld.ro.

Asteptam CV-urile voastre pana pe 16 septembrie pe adresa salut@oricum.ro!  Data estimativă de incepere a colaborarii este 1 octombrie 2012!

ASISTENT DE PROIECT

Asistentul de proiect se va implica direct in activitatile Cluburilor de Film One World (organizarea de proiectii lunare de film documentar, crearea de materiale educationale, organizarea de seminarii si workshop-uri pentru liceeni si profesori, etc.) si va ajuta managerul de proiect in coordonarea acestor activitati.

Calificari si competente necesare:

  • Interes in domeniul educatiei globale si filmului documentar
  • Experienta in organizarea unui proiect educational
  • Cunostinte solide de Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint)
  • Experienta in lucrul cu baze de date

Responsabilitati:

  • Asista managerul de proiect in activitatile curente ale proiectului (comunicare cu beneficiarii proiectului – liceeni, profesori; organizarea de workshop-uri si seminarii; coordonarea proiectiilor lunare de filme documentare in licee din toata tara)
  • Ajuta managerul de proiect sa fie permanent informat in legatura cu statusul activitatilor si urmatorilor pasi
  • Responsabil cu organizarea materialelor disponibile in proiect (filme documentare, materiale educationale)
  • Creeaza baze de date cu partenerii proiectului (ONG-uri locale si internationale)
  • Participa la generarea de idei despre directiile de dezvoltare ale proiectului si gasirea unor solutii pentru problemele ce apar in cadrul proiectului

Relatia cu membrii asociatiei:

  • Se subordoneaza managerului de proiect
  • Asista echipa de comunicare, atunci cand este nevoie

Durata si tipul contractului: Contract pe o perioada determinata de 6 luni, cu posibilitatea de prelungire. Program part-time.

EXPERT EDUCATIONAL

Expertul educational  va cerceta teme de educatie globala (activism civic, dezvoltare sustenabila, ecologie, drepturile omului) si va crea si adapta diverse materiale (ghiduri de discutie, prezentari, articole web). Este o persoana-resursa care stie unde sa caute informatii si cum sa le adapteze astfel incat sa fie utile si interesante pentru liceenii si profesorii implicati in cadrul proiectului Cluburile de Film One World.

Calificari si competente necesare:

  • Cunostinte solide in domeniul drepturilor omului si educatiei globale
  • Experienta de minim 2 ani in lucrul cu tinerii sau/si profesorii de liceu
  • Experienta in cercetarea si redactarea de materiale educationale (brosuri, publicatii, pagini web)
  • Pasiune pentru educatia globala si dorinta de a introduce aceste subiecte in sistemul educational din Romania

Responsabilitati:

  • Cerceteaza temele prezentate in filmele documentare din mediateca Cluburilor de Film One World (www.cluburiledefilmoneworld.ro/mediateca)
  • Creeaza un material de prezentare pentru fiecare film, alaturi de managerul de proiect
  • Creeaza o baze de date cu publicatii, site-uri web si materiale educationale pe temele educatiei globale
  • Consulta managerul de proiect in organizarea de seminarii si workshop-uri pentru liceeni si profesori pe tema educatiei globale
  • Consulta echipa de comunicare in ceea ce priveste temele de discutie ale proiectului (e.g. globalizare, dialog intercultural, drepturile femeii, etc.)

Relatia cu membrii asociatiei:

  • Se subordoneaza managerului de proiect
  • Colaboreaza cu echipa de comunicare

Durata si tipul contractului: Contract civil pe o perioada determinata de 3 luni, program part-time

Crowdfunding-ul salveaza creativitatea

Criza economica din ultimii ani a fost o mare provocare pentru industriile creative si in acelasi timp un context bun pentru a regandi jocul de forte care pune in miscare orice organizatie culturala, dirijat de finantator si publicul. Un exemplu bun e Anglia, unde industriile creative care se bazau in mod traditional pe sustinerea statului au fost nevoite sa gaseasca o solutie pentru a-si continua activitatea in faimoasa perioada de ”culture cuts”. A inceput sa se discute din ce in ce mai mult despre importanta antreprenoriatului in industrii creative in UK si despre consolidarea unor sisteme alternative de sustinere a organizatiilor generatoare de frumos, care sa nu mai depinda de stat.

Una dintre cele mai interesante astfel de sisteme este crowdfunding-ul – o modalitate de finantare care a evoluat in ultimii ani cu precadere in domeniul industriilor creative. Proiecte promitatoare din lumea cinematografiei, teatrului, artei vizuale sau designului au fost aduse la viata prin puterea comunitatii. Crowdfundingul are in spate o platforma digitala de fundraising, prin care creatori din toata lumea pun la bataie o idee si oricine poate contribui cu o donatie care sa duca proiectul la realizare. In plus, ”consumatorii” de produse culturale care sustin astfel de proiecte isi asigura o implicare directa, inca din primele etape.

Formatia indie pop Belle & Sebastian a reusit sa pune pe picioare proiectul ”God Help The Girl” (un musical a carui actiune se petrece in Glasgow) prin intermediul contributiilor fanilor care le-au acordat votul de incredere. Au strans $121.085 prin intermediul platformei Kickstarter, una dintre cele mai populare instrumente de crowdfunding. Kickstarter se lauda in prezent cu 28.000 de proiecte finantate,  donatii in valoare de $ 325 milioane si peste 2 milioane de sustinatori activi.

O astfel de abordare a creativitatii aduce multe schimbari binevenite: inafara de autonomie financiara, mareste responsabilitatea organizatiilor culturale creand un angajament direct fata de public (fara de care orice proiect artistic ar fi inexistent). Pe de alta parte, cei care se implica in finantarea ideilor devin parte a unei comunitati care intelege creativitatea ca o experienta in sine si au sansa sa aduca la viata idei in care cred. Crowdfundingul duce practica ”patronajului artistic” mai departe de granita secolului XVII.

E posibil si in Romania? Evident, crowdfundingul implica mai mult decat uploadarea unei idei pe o platforma online. E nevoie de incredere si o anumita educatie a publicului in privinta consumului de bunuri culturale. Proiectul Anim’est a facut un pas in sensul acesta, printr-un call to action pe platforma de crowdfunding Kiss Kiss Bank Bank. Scopul final e strangerea unei sume de 10,000 € pentru sustinerea editiei curente a festivalului de animatie.

XXX

Prima platforma de crowdfunding dedicata festivalurilor culturale din Romania:

Platforme intenationale:

Cele mai creative orase ale Romaniei

Jumatate din populatia lumii traieste in orase. Pentru multi dintre noi, urbanul dicteaza ritmul vietii, felul in care traim, calitatea timpului, bunastarea generala. Ca organism cu viata proprie, orasele sunt poli de dezvoltare economica si sociala si principalul motor de generare si propagare a creativitatii.

La nivel de politici europene, exploatarea potentialului creativ din comunitatile locale este in fruntea strategiilor de dezvoltare urbana. Argumentele pentru sustinerea industriilor creative la nivel urban tin de contributia acestora la economia locala, o dezvoltarea sociala armonioasa, crearea unor punti de legatura cu comunitatea globala, dezvoltarea turismului creativ. Unul din cele mai importante programe de dezvoltare UNESCO este Creative Cities, platforma globala care uneste orase europene cu misiuni comune: exploatarea diversitatii culturale pentru dezvoltare urbana sustenabila. Pana acum, reteaua oraselor creative are 30 de centre urbane, adunate in jurul a 7 industrii creative: literatura, film, muzica, crafts&folk art, design, media si gastronomie.

Orase precum Edinburgh, Sydney, Ghent, Bogota, Seoul au reusit sa dezvolte modele antreprenoriale de succes care sa sustina business-uri creative generatoare de profit economic si cooperare intrenationala.

In Romania, vitalitatea culturala a oraselor a fost masurata anul trecut printr-un studiu realizat de Centrul de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii. Documentul urmareste masurarea potentialului de exprimare a creativitatii  sub diverse forme, in comunitatile locale ale tarii. Mai precis: accesul la bunurile culturale, (infrastructura culturală compusă din săli de spectacole, biblioteci, muzee, expoziţii), posibilităţile de formare şi creaţie artistică (şcoli cu profil artistic, cadre didactice pentru formare, infrastructură disponibilă pentru „creatori”) şi posibilităţile de valorificare antreprenorială a produselor culturale sau a celor bazate exclusiv pe creativitatea autorilor (produse cu „copyright”).

    (Click pe imagine pentru topul detaliat al celor mai dinamice orase ale tarii)

O concluzie interesanta a studiului arata ca bugetele alocate pentru cultura la nivel local sunt comparabile cu bugetele alocate de Minsterul Culturii pentru proiecte nationale. De multe ori insa, valoarea finantarilor locale dedicate culturii nu este un indicator relevant pentru masurarea creativitatii urbane conform standardelor europene. E nevoie in plus de participare din partea comunitatii locale si de existenta  unei economii creative, bazate pe industrii creative capabile sa contribuie la dezvoltarea economica prin profit si locuri noi de munca.

În acest sens, Clujul e pe primul loc in topul oraselor creative ale Romaniei – desi conform statisticilor sustinerea bugetara a culturii este modesta, participarea comunitatii la activitati culturale e extrem de dinamica. In plus, Clujul a reusit sa-si creeze un model viabil de economie creativa – are cele mai profitabile business-uri creative si cei mai multi salariati in domeniu. Urmeaza Sibiul, oras cu cea mai mare cifra de participare a comunitatii locale la activitatii culturale, pe locul 5 in topul profitabilitatii economice a industriilor creative. Surprinzator, Sfantu Gheorge, resedinta a judetului Covasna, ocupa a 3-a pozitie in clasamentul oraselor creative, cu una dintre cele mai bune infrastructuri culturale din tara, cel mai mare procent alocat culturii din bugetul local si industrii creative bine conturate. Topul primelor 10 orase creative din Romania este ocupat in continuare de Timisoara, Alba Iulia, Iasi, Bistrita (cu cel mai mare numar de organizatii non-guvernamentale active), Targoviste, Miercurea Ciuc  si Targu Mures. Bucurestiul nu a fost inclus in analiza CCCDC.

Orasele care se afla in primele 20 de pozitii in topul vitalitatii urbane au facut pasi repezi inspre imbunatatirea calitatii vietii prin exploatarea creativitatii. Principalii asi din maneca centrelor urbane romanesti ce vor fi capabile sa concureze cu cele mai creative orase europene sunt: dezvoltarea industriilor creative in business-uri profitabile care sa genereze o cerere consistenta de bunuri culturale, cresterea si dinamizarea sectorului non-profit din zona culturala.

Mai multe resurse despre economie creativa in Romania sunt disponibile pe site-ul proiectului ”Promovarea antreprenoriatului in industrii creative”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 “Investește în oameni!

Programul cursurilor de antreprenoriat în industrii creative

În perioada 20-21-22 iunie, primii 20 dintre cei 500 de cursanți din cadrul proiectului “Promovarea Antreprenoriatului în Domeniul Industriilor Creative” vor învăța cum se gestionează o afacere în domeniul industriilor creative. Toți cei care s-au înscris la adresa indcreative.postprivatizare.ro/training vor fi anunțați prin email, până pe 19 iunie, dacă au fost sau nu incluși la această sesiune de cursuri. Cei care nu se regăsesc între primii 20 de beneficiari ai cursurilor de antreprenoriat se pot înscrie la newsletterul de pe site care îi va ține la curent cu următoarea sesiune de traininguri (începand de pe 18 iunie ora 20:00 pe indcreative.postprivatizare.ro/ training)

Programul cursurilor: 9:00 – 17:30. 

În prima zi, înscrierea participanților se va face între 8:30-9:00.

Ziua 1 (20 iunie):

a. Statutul de antreprenor; planul de afaceri ca instrument de business; ideea afacerii și definirea produsului.

b. Despre dezvoltarea produsului; planul de vanzari și marketing.

Ziua 2 (21 iunie):

a. Continuare sesiunii despre planul de vânzări; branding și comunicare.

b. Strategia financiară și capitalul uman.

Ziua 3 (22 iunie):

a. Organizarea și protecția juridică a afacerii; managementul riscului.

b.  Pregatirea planului de afaceri.

c. Evaluare certificată CNFPA.

Programul zilnic va fi segmentat de o pauză de pranz și două pauze de cafea.

Persoanele care nu se vor număra printre primii 20 de participanți la sesiunea din 20 – 22 iunie și doresc sa participe la următoarele sesiuni de cursuri, se pot înscrie pe site începand de pe 18 iunie ora 20:00 - indcreative.postprivatizare.ro/ training.Cursurile vor fi reluate în București și în alte câteva orașe din țară începând din toamna lui 2012.

Proiectul este realizat printr-un parteneriat între Fundația Post-Privatizare, Asociația ORICUM, GEA Strategy & Consulting, Centrul de Cercetare și Consultanță în Domeniul Culturii, M&C Strategy Development, Universitatea București și Universitatea de Arte “George Enescu” din Iași. Proiectul “Promovarea Antreprenoriatului în Domeniul Industriilor Creative” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 “Investește în oameni!” Detalii: indcreative.postprivatizare.ro.

Trei zile intensive de cursuri gratuite pentru viitorii antreprenori în industriile creative

Creativitate, talent, măiestrie. Cum se pot transforma acestea în prosperitate? Cum devin ideile proprietate intelectuală? Industriile creative și antreprenorii în acest sector economic reprezintă unul dintre răspunsuri. Zonă economică cu potențial uriaș, ce include artele, advertisingul, designul, filmul, muzica, publishing-ul și alte câteva domenii bazate pe creativitate, are nevoie de tineri antreprenori.

În perioada 20 – 22 iunie 2012, cei interesați se pot înscrie la prima sesiune de cursuri din cadrul proiectului “Promovarea Antreprenoriatului în Domeniul Industriilor Creative”. Principalele ținte ale proiectului sunt transformarea creativității și a oportunităților din mediul economic în afaceri sustenabile și promovarea omogenității acestui sector economic emergent.

Cursurile se vor finaliza cu o serie de cunoștinte esențiale și cu un business plan adaptat breslei creative, elaborat împreună cu trainerii programului. La finalul celor 3 zile intensive, cursantii vor obtine și o diplomă de participare acreditată CNFPA. Formularul de înscriere se află pe site-ul proiectului, la adresa indcreative.postprivatizare.ro/training. Perioada de înscrieri este 11 – 18 iunie, iar cursurile se desfășoară în București, la sediul Fundației Post-Privatizare din Calea Plevnei 46-48, etajul 1. Participarea este gratuită.

Cursuri antreprenoriat ind. creativeCapacitatea de a tranforma o idee bună în proiect sustenabil sau în business de succes se învață, iar primul pas este o motivație personală puternică. Cursurile se adresează așadar celor care doresc să inițieze o afacere în industriile creative, fie că lucrează, studiază sau își demonstrează interesul profesional în domeniu.

Locurile sunt limitate, însă persoanele care nu se vor număra printre cei 20 de participanți la sesiunea din 20 – 22 iunie și doresc sa participe la următoarele sesiuni de cursuri, se pot înscrie pe site. Cursurile vor fi reluate în București și în alte câteva orașe din țară începând din toamna lui 2012.

Proiectul este realizat printr-un parteneriat între Fundația Post-Privatizare, Asociația ORICUM, GEA Strategy & Consulting, Centrul de Cercetare și Consultanță în Domeniul Culturii, M&C Strategy Development, Universitatea București și Universitatea de Arte “George Enescu” din Iași. Proiectul “Promovarea Antreprenoriatului în Domeniul Industriilor Creative” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 “Investește în oameni!” Detalii: indcreative.postprivatizare.ro.

Noaptea Lunga a Filmelor Scurte, pe 23 iunie

Evenimentul ShortsUP, Noaptea Lunga a Filmelor Scurte, a 4-a editie, se va defasura anul acesta la Biblioteca Nationala a Romaniei, pe 23 iunie de la 20.00. Scurtmetrajele nominalizate si premiate la Oscar, Berlin, BAFTA, Sundance, Clermont-Ferrand, Tribeca sau Cannes, de cele mai multe ori in premiera sau in proiectie unica in Romania, isi dau intalnire la noaptea-regal a filmelor sub 20 de minute.

Detalii despre eveniment.