Marea Britanie, se poate spune, a inventat conceptul de industrii creative. Ca o consecinta, englezii si-au asumat responsabilitatea de a defini si creste acest nou concept, care astazi le aduce 7.5% din valoarea bruta adaugata la buget. O suma imensa, tinand cont ca totalul se ridica la peste 1160 miliarde de lire sterline. Este natural, deci, sa cercetam felul in care Regatul Unit vede si incurajeaza industriile creative. La fel de important este sa vorbim despre sectoarele creative care au avut succes si cum s-a ajuns acolo. De aceea, in urmatoarele saptamani, voi incerca sa-i dezbrac pe englezii creativi de orice fel de secrete, in speranta ca putem imprumuta macar o parte din viziunea lor.
Cum adica “industrii creative”?
Conceptul de “industrii creative” a aparut in 1997, cand laburistii, proaspat aflati la putere, lanseaza un proiect ambitios, cunoscut sub numele de “Cool Britannia”. Proiectul de dezvoltare cuprindea 13 sub-sectoare: advertising, arhitectura, arta si antichitati, mestesuguri, muzica, film si video, jocuri video si pe computer, software, publishing, design, moda si artele spectacolului. Luate separat, niciunul dintre subsectoare nu era nou. Insa Marea Britanie a fost primul stat care a creat un mediu propice de dezvoltare a lor ca un complex, denumit industrii creative.
Definitia oferita de guvernul UK, Department for Culture, Media and Sport, vine ca o consecinta logica : “[creative industries are] those industries which have their origin in individual creativity, skill and talent and which have a potential for wealth and job creation through the generation and exploitation of intellectual property.”
Si pentru a atasa o fata binevoitoare definirii industriilor creative, cea de mai sus este a lordului Chris Smith, datorita caruia conceptul a fost implementat.
Creativitatea astazi
Datorita masurilor de reglementare a acestui sector economic, industriile creative s-au dezvoltat cu o viteza uimitoare. Desi in momentul de fata Statele Unite sunt tara cu cele mai multe firme “creative”, Marea Britanie ocupa un onorabil loc secund, Londra adunand 32% din firmele din Regatul Unit.
Si cifrele interesante nu se opresc aici. Guvernul a scos la iveala un studiu asupra contributiei economice a industriilor creative. Rezultatele explicite pot fi gasite aici: Facts and Figures si merita studiate, macar pentru motto-ul cu care suntem intampinati : “Our aim is to improve the quality of life for all through cultural and sporting activities, support the pursuit of excellence, and champion the tourism, creative and leisure industries.”
Cu asta in minte, va lasam sa contemplati ideea industriilor creative, in timp ce pregatim o descriere a educatiei englezesti pentru creativi, o prezentare admirativa si critica a advertisingului londonez si a industriei filmului englezesc, precum si o cercetare simpatica a felului in care olimpiada din 2012 va fi “creativa”. Pe curand!
Diana