Prezi – startupul de succes international, lansat in plina criza economica

“Ce se gaseste la voi in bucatarie?”, a fost intrebarea pe care Csaba Faix a adresat-o celor aproximativ 50 de perechi de ochi care il priveau si pe care ii privea pentru prima data la Bucuresti. Aragaz, frigider, blender, microunde – s-au auzit pe rand cateva voci de femei si barbati. Era joi, 5 martie, putin inainte de ora 18:00, cand am dat startul editiei #5 de Aperitiv Creativ, prima editie dedicata unui startup international. “Cei care ati raspuns v-ati imaginat, de fapt, cum arata bucataria voastra, v-ati amintit imaginea”, a spus Faix, explicand ca acesta este si principiul dupa care functioneaza software-ul Prezi – ofera repere vizuale, asemenea creierului uman, pe care le dezvolta intr-o calatorie vizuala pentru audienta. Csaba Faix este PR Manager al companiei Prezi si crede cu tarie in povestea brandului pe care il reprezinta de mai bine de un an.

Inceputurile Prezi

“Daca ai o idee, impartaseste-o cu ceilalti, incearca si vezi ce iese; ce poti pierde sunt doar niste luni de lucru la proiect”, a spus Faix. Ideea Prezi a luat nastere in 2008 in Budapesta, in perioada crizei economice, iar jucatorii principali de pe piata erau Google si Microsoft. Dupa un an in care au lucrat fara salarii la dezvoltarea produsului Prezi si au testat piata, cei trei fondatori, Peter Arvai, Péter Halácsy si Adam Somlai-Fischer, au deschis cel de-al doilea birou la San Francisco.

Curajul de a arunca ideea in lume, interesul de a primi feedback si cautarea partenerilor de business sunt primele etape prin care startupul Prezi a fost pus pe picioare. Csaba Faix spune ca in antreprenoriat nu poti reusi de unul singur si ca echipa pe care fondatorii Prezi au construit-o are membri ale caror competente sunt complementare. Mai mult, fiecare dintre acestia a devenit, automat, ambasador, comunicator al povestii Prezi.

 

Planul de business

Urmatorul pas pe care fondatorii Prezi l-au facut pentru a atinge succesul la nivel global a fost sa patrunda pe piata din Statele Unite si, mai mult, sa adopte comportamentul specific acesteia.  Au identificat cel mai mare potential in conferintele internationale TED, asa ca s-au urcat in avionul catre America si au prezentat produsul Prezi, in formatul TED de 18 minute. Prezi a reusit sa-i convinga pe loc sa devina nu doar colaboratori, ci si investitori, iar cu milionul de dolari pe care l-a primit de la TED, a decis sa deschida un birou la San Francisco.

A urmat consolidarea planului de business prin modelul Freemium. Acesta permite oricarui utilizator sa creeze o prezentare, care ramane publica si pe care oricine o poate accesa, in timp ce, contra taxei de 6 $ pe luna, are posibilitatea de a pastra prezentarea privata.

Ca sa cucereasca intreaga lume, fara a fi nevoita sa deschida un birou in fiecare tara, compania Prezi a lansat, ulterior, programul dedicat studentilor care vor sa devina ambasadori ai brandului. Astfel, Prezi a patruns in universitati, iar acum este utilizat atat de studenti, cat si de profesori.

In prezent, sunt peste 55 milioane de utilizatori din 190 de tari, castigati prin comunicarea de tip word-of-mouth. In acest sens, teoria lui McLuhan “the medium is the message” se aplica perfect software-ului Prezi: „nu conteaza despre ce e vorba in prezentarea ta; atat timp cat utilizezi Prezi, ne ajuti sa raspandim vestea despre produsul nostru”.

 

Inovatia continua

Compania Prezi a lansat pe 10 februarie 2015 aplicatia Nutshell, care transforma trei fotografii pe care le-ai facut cu telefonul mobil intr-un scurt video in care poti adauga animatie, sunet si text. Csaba Faix spune despre Nutshell ca functioneaza pe acelasi principiu ca Prezi: este un instrument vizual de comunicare, iar diferenta vine din faptul ca utilizatorii Prezi sunt incurajati sa impartaseasca idei si, odata cu Nutshell, momente din viata de zi cu zi. Pare ca filosofia antreprenoriala a companiei Prezi este asemenea unui bumerang: Nutshell e in punctul in care a fost si Prezi la inceput – lansat pe piata, in cautarea feedbackului; daca acesta va fi negativ, vor opri proiectul, daca va fi pozitiv, il vor dezvolta.

 
Text scris de Andra Rotaru

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>