Cum a fost la Aperitiv Creativ #2: The Business of Photography

Joi, 22 mai, a avut loc a doua editie Aperitiv Creativ organizata in cadrul World Press Photo Romania. De data aceasta am discutat despre profesia de fotograf si cum reusim sa impacam creativitatea cu partea de sustenabilitate financiara. Invitatii nostri au fost Oltin Dogaru, Cristian Vasile (Igu) si Catalin Georgescu, iar discutia a fost moderata de Razvan Crisan, presedinte al Asociatiei ORICUM.

 

Primul contact cu fotografia
Discutia a pornit de la inceputurile celor trei invitati in fotografie. Oltin si Igu au lucrat in publicitate inainte sa cocheteze cu aparatul foto, iar Catalin a urmat facultatea de Comunicare si Relatii Publice.

  • Primul aparat foto al lui Catalin a fost cumparat de parinti, dupa multe rugaminti. Prima impresie? Era dezamagit pentru ca fotografiile nu ii ieseau ca in paginile National Geographic
  • Desi au mai urmat diferite cursuri de acreditare, niciunul dintre ei nu are o specializare formala in domeniul fotografiei. Au inceput ca fotografi amatori, iar primii bani castigati i-au investit in scule din ce in ce mai performante. Aceste achizitii au functionat si ca o presiune de a-si amortiza investitia: daca stii ca ti-au cumparat un obiectiv scump, vei vrea sa il folosesti si sa iti scoti banii pe el.

Cum devii dintr-un amator un fotograf profesionist?

“Nu scoala face un fotograf sa fie mai bun, ci experienta si dragostea pentru aceasta meserie” (Oltin)

  • Un fotograf bun insista pana cand gaseste cadrul perfect. De asemenea munca din publicitate le-a oferit o baza de cultura vizuala si un set de criterii estetice. Fotografia nu este doar tehnica, ci si dezvoltare personala. Pentru a ajunge la cadrul perfect trebuie sa te hranesti non-stop cu filme, muzica, si tot ce inseamna cultura contemporana – astfel incepi sa ai referinte culturale vizuale.
  • Un alt ajutor pentru fotografi il reprezinta tutorialele de pe youtube. Igu a invatat o serie de skill-uri de pe youtube, intrucat ca nu a gasit in Romania la momentul respectiv workshop-uri avansate de fotografie. Acum tine el cursuri foto pentru amatori pasionati.

Stiluri de fotografie

  • La inceput este bine sa incerci cat mai multe stiluri. Iti dai seama care tip de fotografii ti se potrivesc si astfel iti poti alege cateva “specializari”. E bine de stiut insa ca fotografiile de eveniment sunt cele mai profitabile, si multi fotografi merg la job-uri de evenimente ca sa isi poata plati facturile si finanta o pasiune mai putin banoasa¸asa cum este fotojurnalismul.
  • Anumite stiluri de fotografie pot ajuta tehnica unui fotograf in general. De exemplu faptul ca a fotografiat foarte multe interioare (pentru visuell) l-a ajutat pe Catalin in modul in care construieste compozitia unei imagini.

 

Cum iti gasesti clienti?

  • Atunci cand iti cauti job-uri de fotograf este esential sa poti arata un portofoliu.
  • Pentru primul job international pe care l-a castigat, Oltin a trebuit sa isi construiasca intr-un weekend un portofoliu. Primul pas a fost sa faca research despre stilul clientului si portofoliile precedente. Apoi a reusit sa faca un photoshoot si un portofoliu la nivelul celor din Milano.
  • Nu includeti tot in portofoliu, selectia face parte din job-ul de fotograf!
  • In obtinerea unui job conteaza si increderea pe care o au clientii in tine, incredere pe care o construiesti in timp. Deoarece Igu a lucrat in publicitate inainte sa devina fotograf avea deja o baza de contacte si construise relatii de incredere cu oamenii din agentii. Astfel i-a fost mult mai usor sa fie contactat direct de agentii pentru diferite job-uri.
  • In afara de cultivarea acestor contacte, vizibilitatea este si ea foarte importanta pentru un fotograf. Trebuie sa fii prezent pe Facebook, Instagram si alte retele sociale pe care sunt prezenti posibilii tai clienti. Proiectul sau Bucuresti Optimist, de exemplu, desi nu i-a adus niciun profit financiar, i-a adus in schimb un capital de imagine imens.
  • Invata sa faci networking si sa construiesti relatii personale. Nu stii de unde poate aparea urmatorul job, asa ca este bine sa te invarti in medii diferite.
  • Catalin a pozat ani intregi voluntar pentru diferite ONG-uri sau festivaluri. Astfel a invatat limitele proprii si ale aparatului, si-a construit un portofoliu si a ajutat oameni care oricum nu si-ar fi permis sa angajeze un fotograf. Astfel si-a construit si o retea de relatii care l-au recomandat mai departe. Faptul ca a terminat Facultatea de Comunicare l-a ajutat si prin reteaua de colegi care acum lucreaza ca PR in agentii.
  • Atunci cand iti cauti clienti internationali e bine sa te documentezi despre modul de lucru din acea tara. De exemplu, in New York si Londra oamenii sunt directi si ii poti contacta fara rezerve. In Franta si Italia ai nevoie de recomandari ca sa contactezi posibili clienti.
  • Iar pentru a obtine recomandari e important sa lucrezi orice job ca si cum ar fi job-ul visurilor tale. Oricat de prost ai fi platit, daca iti vei impresiona clientul prin munca cu siguranta ii poti cere o recomandare.


Exista o industrie a fotografiei in Romania?

“Pentru a exista o industrie trebuie sa fie si o piata: cu agenti de fotografie, manageri, PR specializati… cum e la fotbal: sunt antrenori, manageri.” (Oltin)

  • Interesant este si ca fotografii romani inca nu isi vand fotografiile, insa au inceput sa apara proiecte care isi propun sa dezvolte acest domeniu. Unul dintre ele este Cameleo in care gasiti si fotografii realizate de artisti romani.

Cum va arata piata de fotografie in cativa ani?

Plecand de la acest infografic despre piata de fotografie din UK din 2013 am discutat si despre care este impactul tendintelor din piata de fotografie.

  • Impactul smartphone-urilor si retelelor de socializare este foarte mare pentru munca fotografilor. Insa asa cum bine a subliniat Catalin:

“pana acum cativa ani fotograful se vindea ca un mestesugar care are anumite aboliotati si poate sa manuiasca instrumentul, dar atunci cand avem un device care poate fi folosit de toata lumea diferenta se face in viziune si stil.[...] Totul se reduce la ce vede fotograful prin acel pastrat si cum poate comunica publicului”

  • De-a lungul istoriei fotografiei au existat multe momente in care tehnica s-a democratizat, ca de exemplu aparitia primului aparat foto user-friendly de la Kodak care a permis foarte multor oameni sa faca poze fara sa angajeze un fotograf profesionist. Daca nu ar fi existat aceasta revolutie digitala care a scazut foarte mult pretul aparatelor foto probabil ca multi dintre fotografii de astazi nu s-ar fi apucat de aceasta meserie.
Concluzii

Concluzia celui de-al doilea Aperitiv Creativ: sectorul fotografiei este unul extrem de dinamic in Romania si exista exemple de buna practica in antreprenoriatul local: profesionisti care reusesc sa combine creativitatea si pasiunea pentru fotografie cu sustenabilitatea financiara. Este insa nevoie de o mai mare profesionalizare astfel incat acest sector creativ sa devina o industrie: avem nevoie de agenti si manageri profeisonisti de fotografie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>