Industrii Creative

Pentru prima oara, ORICUM a vorbit public despre conceptul de INDUSTRII CREATIVE in ianuarie 2008, la Youth Summit. La vremea aceea, putina lume auzise despre subiect si inca si mai putina stia de unde sa-l apuce. In multe tari din vest subiectul era deja popular, dar in Romania aceasta abordare economica a creativitatii era aproape inexistenta.

In 2009, ORICUM a pus bazele proiectului ce avea sa devina Promovarea Antreprenoriatului in Industrii Creative, cea mai importanta intreprindere din Romania dedicata acestui sector. Astazi misiunea noastra a devenit identica cu sustinerea si promovarea acestui domeniu in Romania.

Definitia cea mai apropiata de misiunea si viziunea ORICUM am regasit-o in abordarea guvernului Marii Britanii: “INDUSTRIILE CREATIVE sunt acele industrii care isi au originea in creativitatea, talentul si maiestria indivizilor si care au potentialul crearii de locuri de munca si prosperitate prin generarea si exploatarea proprietatii intelectuale.”

Domeniile industriilor creative (conform DCMS – Department for Culture, Media and Sport, UK):

1.    Advertising
2.    Arhitectura
3.    Arte si piata de arta
4.    Mestesuguri
5.    Design
6.    Moda
7.    Film, video si fotografie
8.    Software si computer games
9.    Muzica, arte vizuale si performing arts
10.  Publishing
11.  Televiziune
12.  Radio

La ora actuala, impartirea de mai sus este viziunea predominanta in Europa si in alte cateva centre industrializate ale lumii. Conceptul, definit pentru prima oara oficial in Australia anilor `90, a fost preluat si popularizat de guvernarea laburista a lui Tony Blair. Industriile creative au avut un rasunet puternic prin ideea revolutionara de a conceptualiza zona aflata la intersectia creativitatii, culturii, afacerilor si a tehnologiei intr-o singura grupare, pentru a putea descatusa cresterea si dezvoltarea acesteia.

Intr-o realitate dominata din ce in ce mai mult de sunet, imagini, idei si simboluri, activitatile ce necesita creativitate pot genera semnificativ mai multa valoare ca pana acum daca se coalizeaza si daca isi cer drepturile, ca un sector omogen.

Romania a facut primii pasi catre aceasta idee, incluzand industriile creative si culturale in documentele de politica publica, insa drumul pentru o strategie integrata, centrata pe industrii creative, este abia la inceput, existand un numar mic de date si studii pe aceasta tema. In afara tarii, administratiile locale sau nationale care au vazut valoare in industriile care au ca principala resursa creativitatea umana, au avut o abordare localizata referitor la definirea si cuantificarea termenilor si a domeniilor incluse.

ORICUM isi propune insa, inainte de toate, sa faca o analiza detaliata a sectorului creativ prin colectarea de date, gasirea definitiei potrivite cazului Romaniei si popularizarea oportunitatilor din acest sector economic. Proiectul “Promovarea antreprenoriatului in domeniul industriilor creative”, in care ORICUM este partener va contribui la indeplinirea acestor obiective.