Brand-ul Zaganu – renasterea fabricilor de bere locala

Joi seara, pe 13 noiembrie, putin dupa ora 19:00, ne-am strans aproximativ 60 de curiosi la Interbelic Victoria din Bucuresti, sa impartim cel de-al patrulea Aperitiv Creativ din calendar. Invitatul a fost Alexandru Geamanu, co-fondatorul berii Zaganu, care a lansat conversatia despre antreprenoriatul romanesc de succes, pornind de la povestea Zaganu. Alexandru are 37 de ani, peste 13 ani de experienta in agentii de publicitate si trei copii, de fapt, patru, asa cum ii place sa spuna despre Zaganu. In 2013 a infiintat, alaturi de Laurentiu Banescu, Fabrica de Bere Buna*, o micro-berarie din comuna Maneciu, judetul Prahova. De atunci, berea Zaganu este prezenta in peste 70 de locatii din tara, iar „orasul” care ii iubeste cel mai mult e Vama Veche.

Ideea de start-up

Pe Laurentiu l-a cunoscut in facultate. Ulterior, pasiunea comuna pentru bere si mixul experientei din agentii de publicitate a lui Alexandru si a celei din vanzari a lui Laurentiu au fost imboldul pentru a pune bazele unui start-up. Finul lui Alexandru le-a facut cunostinta in 2013 cu domnul Angelescu, un vecin care avea o fabrica de bere. La acel moment, fabrica nu mai functiona asa ca, din martie, au repus-o ei in functiune din aproape-n aproape. Au avut noroc sa primeasca „la pachet cu fabrica” chimista, care este si actuala directoare de productie.

Cum a aparut brand-ul Zaganu

Alexandru si Laurentiu si-au dorit sa renasca povestea fabricilor de bere din perioada lui Ceausescu, cand fiecare oras avea fabrica lui de bere – Tulceana, Aradeana sunt cateva exemple de beri locale. Cand era pustan, Alexandru mergea cu unchiul lui, care avea o relatie la fabrica de bere, cu camionul catre punctul de distributie. Pe drum imparteau jumatate de marfa la cunoscuti „si asa aveam si noi bere proaspata si buna la masa”.

Au ajuns la o bere care, in primul rand, le place lor. Berea Zaganu este nepasteurizata, ”o bere vie”, manufacturata. Fabrica functioneaza cu opt angajati, toti locuitori ai Maneciu-Ungureni; unii dintre ei au mai lucrat acolo, altii au invatat pe parcurs tot ce trebuie facut. Alegerea numelui “Zaganu” s-a facut dintr-o lista de vreo 70 – 80 de optiuni. Sclipirea a venit tot de la o persoana, care le-a dat o carte despre povestea zonei Maneciu-Ungureni. Asa au aflat ca, dincolo de “Zaganu suna bine”, exista un pisc de munte si o pasare, Vulturul Barbos, cu acest nume.

Alexandru Geamanu si Sabina Baciu (Asociatia ORICUM)

Provocari din zona de productie

De cand i-au dat drumul fabricii, cel putin o data la trei zile, s-au confruntat cu fel si fel de probleme tehnice – „ de la ars pompa de filtrare in momentul in care se facea filtrarea – ceea ce a perimat 1200 de litri de bere si i-a stricat – pana la sunat la 12 noaptea: Sefu’, ce facem, ca nu mai avem sticle?”. Asa a inteles Alexandru ca planul de business de pe hartie difera de provocarile intalnite atunci cand te apuci efectiv de treaba – “important e sa nu uiti obiectivul tau principal si sa te intorci pe cat posibil [la el]”.

Cand s-a apucat de antreprenoriat, Alexandru era freelancer. Tot ce stia despre domeniul ales era doar sa bea bere. L-a ajutat si faptul ca i-a placut dintotdeauna chimia si a mai invatat pe parcurs citind sau de la chimista fabricii. Acum se ocupa atat de partea de distributie, cat si de vanzari, impreuna cu Laurentiu. Toate eforturile sunt concentrate pe aproximativ 120 de m², cat are fabrica de bere. La un moment dat, a primit un telefon de la cineva care a cerut sa vorbeasca cu o persoana de la Marketing – “era 2 dupa-amiaza, si zic ‘va rog, sunati dupa ora 6’; “De ce?”; „Pai, dupa 6 ma ocup de Marketing”.

Comunicarea brand-ului

In afara de-o pagina de facebook, cateva halbe, pahare, niste etichete si un afis facute cu ajutorul prietenilor, n-au investit mai mult in identitatea vizuala. Zaganu se bazeaza pe word of mouth: “as vrea sa reusim sa producem ce capacitate avem noi in momentul asta”.

[Se aduc in public pahare cu bere blonda Zaganu si se impart la fiecare persoana de la masa de catre doi tineri cu zambet de “si-acum bea sa vezi ce buna-i Zaganu”; dupa cateva secunde cineva exclama: „foarte buna berea”; Alexandru informeaza ca a fost pusa in butoi cu o zi inainte de eveniment.]

Distributia pe piata din Romania

Zaganu a inceput cu un plan standard de business – salarii, chirii, materii prime, utilitati – si s-a dezvoltat natural catre cei „care pot aprecia o bere de calitate, proaspata”. Au pornit de la bacanii, iar, in prezent, berea se gaseste in alte trei supermarket-uri, in magazine care vand produse traditionale romanesti, in baruri, restaurante sau terase. Imbutelierea sticlelor de bere se face de mana, iar capsarea, cu un dispozitiv pe care se apasa cu piciorul – „toti, pe rand, fac de toate in fabrica: unii pun maltul in moara ca sa-l macine, pun la fiert, fac filtrarea, drojdia”. De livrare se ocupa Alexandru, cu ajutorul unei dube. Domnul Angelescu le-a zis, cand le-a dat fabrica, “desfacerea conteaza”, expresie pe care Alexandru a inteles-o mai tarziu.

Brand-ul Zaganu este, in prezent, pe pozitia pe care au dorit-o fondatorii sai, la numai un an de la aparitia pe piata. Prima bere pe care au vandut-o a fost pe 1 octombrie 2013 la barul unui prieten, undeva in Centrul Vechi; “a fost primul care avut incredere in noi; pe 30 septembrie seara am primit autorizatie si l-am sunat sa ii spunem ca maine venim cu berea”. La o analiza rapida a pietei din Romania, simte ca “exista o lupta – David se bate cu Goliat, noi fiind David; si incercam”. Totusi, Alexandru spune ca s-ar bucura sa gaseasca pe piata locala alte micro-berarii, asa “creste piata, lumea trebuie sa bea si alta bere; e loc pentru toata lumea”.

Profilul antreprenorului creativ

Pe Alexandru l-a ajutat foarte mult incapatanarea, faptul ca nu s-a lasat nicio secunda, iar cand s-a lovit de o problema a incercat sa gasesca rezolvarea. Dincolo de asta, “cred ca e important ca o anumita perioada de timp sa fii angrenat intr-o institutie care are niste reguli exacte”. In plus, mai e nevoie de prieteni buni si de bani, „la modul cel mai serios; si putin curaj si determinare”, oricare ar fi riscul.

Una dintre caracteristicile de personalitate a brand-ului Zaganu este “a face bere fara compromisuri”, despre care Alexandru admite ca, uneori, pare greu de respectat, dar ca asa simt ei, in final, ca este corect.

*Fabrica de Bere Buna te asteapta oricand in vizita sa descoperi procesul de productie a berii Zaganu, 100% romanesti. Acolo vei descoperi si magazinul fabricii care functioneaza de marti pana duminica de la ora 10:00 la ora 20:00. Alexandru te roaga sa ii dai de veste cu o zi inainte sa vii.

Text scris de Andra Rotaru

Fotografii de Andrei Cojan 

One thought on “Brand-ul Zaganu – renasterea fabricilor de bere locala

  1. Buna
    Acum un an,mi-am enervat colegii:fiind pe litoralul romanesc si cerand in toate barurile/restaurantele bere nepasteurizata.Toti ospatarii,barmanii,inclusiv patronii,ridicau din umeri,pana cand… PANA ACUM! Am aflat! EXISTA! DUMNEZEU sa va ajute in tot ceea ce faceti! Anul acesta pe litoral voi SAVURA numai bere ZAGANU !
    Misu – un mic bautor de bere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>