Crowdfunding-ul salveaza creativitatea

Criza economica din ultimii ani a fost o mare provocare pentru industriile creative si in acelasi timp un context bun pentru a regandi jocul de forte care pune in miscare orice organizatie culturala, dirijat de finantator si publicul. Un exemplu bun e Anglia, unde industriile creative care se bazau in mod traditional pe sustinerea statului au fost nevoite sa gaseasca o solutie pentru a-si continua activitatea in faimoasa perioada de ”culture cuts”. A inceput sa se discute din ce in ce mai mult despre importanta antreprenoriatului in industrii creative in UK si despre consolidarea unor sisteme alternative de sustinere a organizatiilor generatoare de frumos, care sa nu mai depinda de stat.

Una dintre cele mai interesante astfel de sisteme este crowdfunding-ul – o modalitate de finantare care a evoluat in ultimii ani cu precadere in domeniul industriilor creative. Proiecte promitatoare din lumea cinematografiei, teatrului, artei vizuale sau designului au fost aduse la viata prin puterea comunitatii. Crowdfundingul are in spate o platforma digitala de fundraising, prin care creatori din toata lumea pun la bataie o idee si oricine poate contribui cu o donatie care sa duca proiectul la realizare. In plus, ”consumatorii” de produse culturale care sustin astfel de proiecte isi asigura o implicare directa, inca din primele etape.

Formatia indie pop Belle & Sebastian a reusit sa pune pe picioare proiectul ”God Help The Girl” (un musical a carui actiune se petrece in Glasgow) prin intermediul contributiilor fanilor care le-au acordat votul de incredere. Au strans $121.085 prin intermediul platformei Kickstarter, una dintre cele mai populare instrumente de crowdfunding. Kickstarter se lauda in prezent cu 28.000 de proiecte finantate,  donatii in valoare de $ 325 milioane si peste 2 milioane de sustinatori activi.

O astfel de abordare a creativitatii aduce multe schimbari binevenite: inafara de autonomie financiara, mareste responsabilitatea organizatiilor culturale creand un angajament direct fata de public (fara de care orice proiect artistic ar fi inexistent). Pe de alta parte, cei care se implica in finantarea ideilor devin parte a unei comunitati care intelege creativitatea ca o experienta in sine si au sansa sa aduca la viata idei in care cred. Crowdfundingul duce practica ”patronajului artistic” mai departe de granita secolului XVII.

E posibil si in Romania? Evident, crowdfundingul implica mai mult decat uploadarea unei idei pe o platforma online. E nevoie de incredere si o anumita educatie a publicului in privinta consumului de bunuri culturale. Proiectul Anim’est a facut un pas in sensul acesta, printr-un call to action pe platforma de crowdfunding Kiss Kiss Bank Bank. Scopul final e strangerea unei sume de 10,000 € pentru sustinerea editiei curente a festivalului de animatie.

XXX

Prima platforma de crowdfunding dedicata festivalurilor culturale din Romania:

Platforme intenationale:

3 thoughts on “Crowdfunding-ul salveaza creativitatea

  1. Pingback: Acumuleaza bani online » Acumuleaza Bani Online

  2. O platforma noua de crowdfunding este si FinanteazaProiecte.ro care permite atat campanii fixe cat si flexibile. Sunt acceptate proiecte din diverse domenii (Arta, Cultura, Muzica, Teatru, Film, Tehnologie etc)

Leave a Reply to Arena Mieilor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>