Pentru pasionatii de literatura, internetul e varianta imbunatatita a clasicului club de lectura: sufrageria digitala unde curg in voie conversatiile aprinse despre povesti, scriitori, topuri si liste. Era nevoie de o retea care sa lege pasiunea cititorilor ”feroce”. Bookblog s-a nascut in 2006, moment in care recenziile de carte se citeau in primul rand intr-un ziar sau intr-o revista de specialitate si in ultimul rand pe un blog. Scopul Bookblog era sa devina „cel mai important site despre carti si lectura de pe internetul romanesc” si un „colt de online in care cititorii sa se simta acasa”. Proiectul a pornit ca un blog colectiv de recenzii scrise de oameni cu backgrounduri diferite care au in comun pasiunea pentru carti – continutul s-a diversificat pe parcurs dar masinaria din spate a ramas aceeasi.
Bookblog a scris despre carti in ultimii 6 ani, a fost desemnat doi ani la rand cel mai bun blog de cultura si a creat prima comunitate de iubitori de literatura din online-ul romanesc. Site-ul inseamna astazi: 20 colaboratori, 3300 de recenzii de carti, 3000 de vizitatori unici pe zi si 20.000 de fani pe social media. Bookblog e un proiect online din zona industriilor culturale care se autosustine prin evenimente, campanii speciale, integrarea brandurilor editoriale in strategia generala.
Andreea Chebac, PR Officer la BookBlog, ne-a raspuns la 8 intrebari fulger despre cum se consolideaza o comunitate de cititori pasionati.
1. Ce a fost inainte de BookBlog?
A fost o dorinta: aceea de a arata ca si initiativele culturale pot avea succes.
2. Ce e Bookblog de fapt?
In primul rand este o comunitate de oameni pasionati de lectura. Unii dintre ei publica pe Bookblog.ro, altii il citesc, dar ceea ce ne uneste este pasiunea pentru carti. Colaboratorii nostri scriu de dragul cartilor noi si frumoase care le vin prin posta; asta este singura rasplata materiala.
3. Cine sunt cititorii Bookblog?
Sunt Cititori Feroce, asa cum ne place noua sa-i numim. Persoane care se bucura cand tin o carte in mana, adora mirosul din librarii si fac liste interminabile de lectura. Ocupatiile lor variaza si in functie de asta si genul de carti pe care il prefera. M-as aventura sa spun ca nu conteaza varsta, dar adevarul este ca avem in mare parte cititori tineri care ne viziteaza in fiecare zi sau o data la doua zile.
4. Cum sunt principalele surse din care se sustine proiectul vostru?
Bookblog.ro este sustinut prin proiecte speciale, diverse campanii si bartere dar si evenimente care extind experienta online in mediul offline. De curand am lansat si Cardul de Cititor Feroce, un card prin intermediul caruia posesorul poate beneficia de numeroase reduceri la ceainarii, librarii, edituri sau magazine care adapostesc frumosul in forme diferite. Ne gandim la ce e benefic atat pentru noi dar si pentru partenerii nostri. In general avem parteneriate pe termen mediu si lung pe care le dezvoltam constant.
5. Care sunt punctele de contact cu cititorii Bookblog, pe langa site?
Exista o parte puternica de social media, dar si proiecte offline. Unul dintre ele este Schimb de Carti – intalniri intre iubitorii de carte care vor sa schimbe volume intre ei; acestea se desfasoara atat in Bucuresti cat si in alte orase din tara inca de acum 5 ani, de la infiintarea Bookblog.ro. Si organizam in fiecare an Final Frontier, singurul targ dedicat cartilor SF & Fantasy. Anul acesta a avut loc cea de-a treia editie, intre 23 si 24 martie. Pe langa multe carti, boardgames, reduceri si benzi desenate am pregatit iubitorilor de SF & Fantasy si intalniri cu scriitori din afara tarii.
6. 5 reguli de aur in construirea si mentinerea unei comunitati online culturale?
Mesajul construit pentru genul de public vizat
Deschiderea spre dialog/critici
Sa incerci sa le oferi online ce nu au offline: reactii rapide, interconectivitate
Continut mereu nou si de actualitate
Sa le arati cititorilor ca aici pot intalni si altii ca ei
7. Ce aduceti special pentru pasionatii de lectura?
Vreau sa cred ca este vorba despre calitatea articolelor Si apoi incercam sa le oferim cititorilor cele mai noi titluri ale editurilor cunoscute din tara. Diverstitatea continutului e de asemenea extrem de importanta. Avem o categorie speciala de ”Recenzii scrise in limba engleza”, una de recenzii ”Carte Versus Film”, si una pe care o dezvoltam in prezent: „Recenzii pentru BAC”, menita sa vina in ajutor liceenilor, dincolo de clasicele carti de comentarii literare. Pe langa asta, strategia editoriala include stiri in fiecare zi, interviuri cu scriitori interesanti. Si, cel mai important: o echipa de oameni cu care cititorii nostri pot vorbi oricand.
8. Cum vedeti extinderea proiectului Bookblog?
Speram sa avem forta necesara pentru a diversifica rubricile pe care le avem deja si pentru a lansa altele noi. Vrem sa bucuram publicul nostru cel mai tanar si sa lansam o sectiune pentru adolescenti. Mai multe rubrici, mai multe evenimente si …mai multi cititori.