Lansam o serie de training-uri dedicate breslei creative

Primul training are loc pe 10 mai si abordeaza tema distributiei scurt-metrajelor la nivel international

 

Sambata, 10 mai, in spatiul Espace Minoux are loc primul training ORICUM pentru profesionistii din sectorul cultural si creativ. Alaturi de Alexandra Safriuc, co-fondator si selector de filme ShortsUP, participantii la training vor descoperi pasii pe care trebuie sa ȋi urmeze un realizator de filme astfel ȋncat proiectul sau de film scurt sa aiba parte de o distributie cat mai buna la nivel international.

Ca orice produs cultural, filmul scurt are mai multe etape de viata care trebuie sa urmeze ordinea lor fireasca pentru a ajunge la un numar cat mai mare de spectatori. Iar popularitatea crescanda a pietelor de scurtmetraje de la Cannes si Clermont-Ferrand, a evenimentelor non-competitive de film scurt si a platformelor V.O.D. (video on demand) ne ȋncurajeaza sa credem ȋn dezvoltarea distributiei comerciale a acestui gen cinematografic.

 

Pe parcursul trainingului vor fi abordate aspectele cheie legate de distributia scurtmetrajelor:

 

  • Care este cel mai potrivit festival pentru lansarea nationala si internationala a unui scurtmetrajului tau? Cum se construieste un circuit festivalier relevant?
  • Cum se contacteazaun distribuitor (inter)national si cum se deruleaza negocierile cu acesta?
  • Care este cea mai buna strategie ȋn ceea ce priveste distributia online? Ce alegi ȋntre Vimeo si YouTube si ce alte platforme de distributie exista?

 

Filmul este unul dintre cel mai vizibile industrii culturale si creative din Romania. “Noul val de cinematografie romaneasca” a atras atentia asupra potentialului acestui sector de a contribui la brandul de tara romanesc. Industriile culturale si creative reprezinta un sector foarte important ȋn economia UE, avand o rata de crestere peste nivelul altor industrii. În Romania industriile culturale si creative contribuiau ȋn 2009 cu 5.93% din PIB-ul Romaniei si produceau 141.000 locuri de munca.

Mai multe detalii si formular de inscriere: http://oricum.ro/training-distributie-scurt-metraj/2146/ 

2% din increderea ta pentru industriile culturale si creative

In 2008, noi am girat cu incredere transformarea creativitatii in trademark-ul unei generatii, principala arma de schimbare a societatii. 2% din impozitul pe profit redirectionat catre Asociatia ORICUM e votul tau de incredere pentru un domeniu care are nevoie de mult avant.

Credem ca industriile creative sunt motorul dezvoltarii economice si sociale armonioase si misiunea noastra este sa transformam Romania in centrul regional al industriilor creative pana in 2030. Cum facem asta?

  • Incurajand formarea unei generatii tinere de antreprenori creativi, capabili sa dezvolte business-uri aducatoare de profit in domeniile precum: arte vizuale, arhitectura, design, muzica, software, advertising, mestesuguri.
  • Construind o legatura permanenta intre oameni talentati si publicuri curioase, prin proiecte ca ShortsUP, brandul celor mai bune filme scurte din toata lumea. Din 2010, ShortsUP isi propune cu incapatanare sa genereze experiente memorabile in jurul unui gen cinematografic efervescent: scurtmetrajul.
  • Conectand sectorul public si sectorul privat, si dezvoltand parteneriate care sa puna subiectul industriilor culturale si creative pe agenda publica

 Ce trebuie sa faci pentru a redirectiona 2% din impozitul tau catre ORICUM?

Pasul 1. Downloadezi si completezi formularul cu datele asociatiei ORICUM.

  • Daca esti salariat, trebuie sa completezi formularul 230, disponibil aici
  • Daca esti persoana fizica autorizata sau ai avut in 2013 venituri din
    alte surse decat cele salariale trebuie sa completezi formularul 200, disponibil aici
Anul completat in formular este 2013, caci este vorba de veniturile din anul precedent.

 

Pasul 2. Completezi cu datele personale un singur formular (200 sau 230)
Formularul se completeaza de mana, in doua exemplare: unul ramane la tine cu numarul de inregistrare primit la depunere de la administratia finantelor publice.

a) pentru venituri din salariu: completeaza cu datele de identificare (pct. I) si semnatura. Restul rubricilor nu sunt obligatorii (se completeaza doar daca este cazul). Anexa informativa cu instructiunile detaliate pentru completarea formularului 230 o gasiti aici.

b) pentru alte venituri in afara salariului: trebuie completat formularul 200, citind cu atentie instructiunile de mai jos, la toate capitolele aferente tipului de venit obtinut. Anexa informativa cu instructiunile detaliate de completare a formularului 200 o gasiti aici, iar un scurt ghid privind completarea formularului 200, puteti gasi aici.

Daca nu stii suma corespunzatoare a 2% din impozit, poti lasa casuta necompletata, deoarece, cf. art. 84, alin. 3 din Codul fiscal: “…Organul fiscal competent are obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la 2% din impozitul datorat …

Pasul 3. Depui formularul la Administratia financiara de domiciliu (vezi aici adresele) sau il trimiti prin posta pana la data de 25 mai 2014.

Conform art. 84, alin. 2 din Codul Fiscal, orice contribuabil, poate dispune directionarea a 2% din impozitul pe venit, platit statului, catre orice organizatie non-guvernamentala (asociatie, fundatie etc.) doreste. Practic in acest fel dvs. transmiteti statului modul in care doriti sa fie cheltuita o parte din impozitul dvs. pe venit. Aceasta suma nu reprezinta o sponsorizare sau donatie, ci este, in esenta, o parte a impozitului pe venit deja achitat.

Modelul standard de formular necompletat cu datele Asociatiei ORICUM, disponibil pe pagina ANAF, se gaseste aici: FORMULAR 230 / FORMULAR 200.

Datele Asociatiei ORICUM:

Denumire entitate nonprofit: Asociatia ORICUM
Cod de identificare fiscala a entitatii non-profit: 23104760
Cont bancar (IBAN): RO76 BACX 0000 0007 2547 0000

Multumim pentru votul de incredere!

Cum se promoveaza industriile creative britanice

Consiliul Industriilor Creative din UK a lansat un nou website pentru promovarea industriilor creative britanice la nivel global. Faceti o vizita, e un insight foarte interesant in modul prin care Anglia isi “vinde” creativitatea.

In plus, gasiti o serie de cercetari, articole documentate si studii de caz cu referire la economia creativa britanica, ce pot servi ca inspiratie pentru dezvoltarea unor proiecte similare. Tot de aici veti afla si ca industriile creative din UK contribuie cu 86 de miliarde Euro la economia nationala si genereaza cam 9 milioane de Euro pe ora.

Mai multe pe www.thecreativeindustries.co.uk

Weekendul Comediei Scurte la a 2-a editie

Pe 1 si 2 februarie, ShortsUP revine cu a doua editie Weekendul Comediei Scurte, care reuneste scurtmetraje premiate la marile competitii internationale de film sub acelasi numitor comun: rasul. Selectia de filme scurte exploreaza conceptul narcisismului contemporan care-si gaseste reprezentarea ideala in ”selfie” – cuvantul anului 2013 conform dictionarelor Oxford.

Evenimentul are loc la Cinema Patria, sambata si duminica, incepand de la ora 20:00. In 2 seri consecutive, ego-ul si umorul spectatorilor ShortsUP va fi provocat de povesti cinematografice scurte in care predomina autoironia. Pierduti intr-o lume dominata de obsesia sinelui, eroii scurtmetrajelor de la Weekendul Comediei Scurte se confrunta cu dedublari de personalitate, euri contradictorii si porniri narcisiste.

Din program fac parte comedia finlandeză Cum să faci totul de unul singur (r. Selma Vilhunen, Finlanda, 2012), despre o mamă care află că singurul ajutor de nădejde în momentele grele e propria persoană, dar și animația Din dragoste pentru divinitate (r. Joe Tucker, Marea Britanie, 2007), distinsă cu premiul cel mare la Chicago International Film Festival și Palm Springs International ShortFest. Mai multe despre filmele de la Weekendul Comediei Scurte AICI.

In afara salii de proiectie, spectatorii ShortsUP isi vor putea descatusa in voie intuitiile narcisiste prin sesiuni foto selfie si instalatii artistice care tolereaza toate manifestarile amorului de sine. 

*Biletele pentru Weekendul Comediei Scurte pot fi achizitionate in avans prin MyTicket si Eventim la pretul de 25  de lei pe seara sau 40 de lei pentru ambele seri (sub forma de abonament). In seara evenimentului, direct la cinema, pretul biletelor este de 35 de lei pe seara.

Mai multe pe site si Facebook Event.

ShortsUP, proiectul de scurtmetraje generat de ORICUM, concepe programe tematice sezoniere in jurul filmelor scurte premiate la Oscar, Bafta, Cannes, Clermont-Ferrand, Sundance si alte festivaluri dedicate genului. O selectie extinsa de fictiuni, comedii, documentare sau animatii scurte e disponibila si pe platforma online www.shortsup.ro. 

S-a lansat Kitul de Afaceri in Industrii Creative

Programul Antreprenor in Industrii Creative a lansat Kit-ul de Afaceri in Industrii Creative, un complex de instrumente de lucru online conceput pentru a veni in sprijinul tinerilor care doresc sa-si deschida un business in industrii creative.

Kit-ul de Afaceri în Industrii Creative este disponibil gratuit, online, pe site-ul proiectului.

Acesta cuprinde 12 capitole ce sumarizeaza cei mai importanti pasi în construirea unei afaceri adaptate pietei creative din România: Introducere în Industrii Creative, Business-ul tau creativ:Essentials, Plan de afaceriProduse si servicii, Comunicare si vanzareLegal, Financiar, Gasirea Banilor, HR Essentials, Managementul Riscului, Filosofia business-ului creativ, Finalizare Kit Afaceri

O echipa de lucratori si antreprenori in industriile creative din Romania au creat un kit care vine in sprijinul celor care vor sa-si construiasca un business in industrii creative si nu stiu de unde sau cum sa porneasca. In incheierea fiecarui capitol din kit, cursantii vor pune in aplicare mecanismele si conceptele nou dobandite prin solutionarea unor exercitii create sub forma unor „guidance through”. Astfel, la finalul kit-ului, creativii vor avea un plan de afaceri personalizat pe care il pot folosi pentru construirea viitorului business. Acest plan cuprinde analize, previziuni, harti si resurse dezvoltate pe parcursul kit-ului si, cand va fi gata, va fi numai bun de pus in aplicare.

Kit-ul de Afaceri in Industrii Creative este o publicatie prietenoasa si adaptata comunitatilor creative din Romania, dar si nivelului actual de dezvoltare al pietei. Acesta a fost conceput cu ajutorul unor importante publicatii si resurse nationale si internationale si parcurge toate etapele necesare construirii unei afaceri creative.

Cursul se adreseaza tuturor celor care au o legatura cu industriile creative, fie ca studiaza, lucreaza sau sunt interesati de domeniu. Inscrierea se face gratuit online urmand pasii de pe www.crestetalente.ro/e-learning.

Despre Europa Creativa: Interviu Bianca Floarea, Punctul de Contact Cultural al Romaniei

Europa Creativa: noi oportunitati de finantare pentru sectorul cultural si creativ. Interviu cu Bianca Floarea, Punctul de Contact Cultural al Romaniei

De curand, in luna noiembrie, Parlamentul European a aprobat in mod oficial programul Europa Creativa 2014-2020, noul cadru de finantare dedicat proiectelor culturale si creative. Pe 10 decembrie a fost lansat si primul apel la finantare pentru subprogramele Cultura si Media.

E clar ca Europa Creativa deschide o sumedenie de oportunitati de finantare care pot fi accesate si de operatorii culturali sau antreprenorii creativi din Romania. De unde pornim? Ce tip de proiecte pot fi finantate? Care sunt pasii importanti in elaborarea unui astfel de proiect? Pentru a primi raspunsul la aceste intrebari ne-am consultat cu Bianca Floarea, expert la Punctul de Contact Cultural al Romaniei din cadrul Centrului de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii, unde se ocupa de componenta Cultura a programului Europa Creativa.

1. Cateva cuvinte despre programul ”Europa Creativa” – ce este si cu ce se mananca? Ce oportunitati ofera operatorilor culturali si creativi din Romania?

Europa Creativa este un program de finantare al Uniunii Europene care va continua, pentru urmatorii 7 ani, actualele programe dedicate culturii si audiovizualului: Cultura 2007-2013, Media 2007-2013 si Media Mundus. Fiind o finantare comunitara, sprijinul se va acorda numai pentru proiecte cu dimensiune europeana, care nu sunt doar de relevanta locala sau nationala (pentru acestea exista sursele de finantare nationala si fondurile structurale destinate Romaniei). Prin urmare, trebuie subliniat faptul ca initiativele propuse trebuie, in functie de linia de finantare, fie sa implice parteneriate cu alte organizatii, institutii, companii din celelalte tari eligibile la program, fie – daca vin din partea unui singur aplicant – sa promoveze si sa faca vizibile creatii, opere, produse la nivel european.

BUGET: Programul are un buget total de 1,46 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020 si este gestionat de Comisia Europeana si de Agentia Executiva pentru Educatie, Audiovizual si Cultura din Bruxelles, unde se trimit si se evalueaza toate aplicatiile. Europa Creativa are 3 subprograme: Media, Cultura si o componenta transectoriala dedicata garantarii creditelor bancare pentru sectoarele culturale si creative si cooperarii in domeniul politicilor culturale.

Pentru operatorii din sectoarele culturale si creative din Romania sunt disponibile aceleasi oportunitati de finantare ca si pentru toti ceilalti operatori din tarile eligibile la program (tarile membre UE, tarile candidate si potential candidate la statutul de membru UE, Norvegia, Islanda, Liechtenstein, Elvetia si, cu conditia semnarii unui acord de intelegere, tarile din cadrul Politicii Europene de Vecinatate, adica Algeria, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Egipt, Georgia, Israel, Iordania, Liban, Libia, Maroc, Moldova, Siria, Teritoriul palestinian ocupat, Tunisia si Ucraina).

Cu alte cuvinte, operatorii culturali din Romania, din toate domeniile (artele spectacolului, arte vizuale, literatura, carte, design si arte aplicate, arhitectura, patrimoniu etc) au acces la urmatoarele linii de finantare: proiecte de cooperare transnationala, proiecte de traduceri literare, platforme culturale europene pentru promovarea creatorilor si a operelor culturale si retele culturale europene care propun activitati de profesionalizare si de consolidare a capacitatii operationale a sectorului. Pe de cealalta parte, operatorii din sfera media-audiovizual au la dispozitie finantari pentru formare profesionala, dezvoltarea de filme, jocuri video, distributia si vanzarile de opere audiovizuale, festivaluri de film care promoveaza filme europene, pentru cooperarea la nivel international privind realizarea de filme si pentru dezvoltarea publicului. Mai multe detalii despre fiecare linie de finantare gasiti pe pagina programului: http://ec.europa.eu/culture/creative-europe/calls/index_en.htm.

2. Ce aduce nou cadrul de finantare ”Europa Creativa 2014-2020” fata de cel precedent, ”Cultura 2007-2013”?

PRIORITATI. Vorbind strict de subprogramul Cultura din Programul Europa Creativa, va pot spune ca acesta va aduce, intr-adevar, o serie de schimbari esentiale fata de cadul anterior, Cultura 2007-2013. Pe scurt, vorbim de noi obiective de finantare, de noi prioritati strategice (dezvoltarea publicului, intarirea capacitatii operationale a sectorului etc), de mai putine linii de finantare (4 in loc de 9 in cadrul precedent), de simplificari procedurale (depuneri si raportari online) si de o mai mare deschidere spre cooperarea internationala, prin includerea posibilitatii de a lucra in parteneriat cu organizatii din tarile din Politica Europeana de Vecinatate (de exemplu, Armenia, Egipt, Iordania, Libia, Georgia, Moldova etc). De asemenea, in viitorul cadru nu vor mai exista granturi operationale pentru derularea unui program de lucru curent, pe 1 sau 3 ani, de catre un operator, ci doar granturi pentru proiecte (action-led grants versus, in trecut, operational grants, pentru a da si terminologia din engleza folosita in ghiduri).

Audience Developement: prioritate-cheie in toate liniile de finantare Europa Creativa

O noutate este si introducerea unei finantari speciale pentru platforme culturale europene. Acestea functioneaza practic ca un proiect de cooperare cu 10 parteneri din 10 tari diferite eligibile la program. Entitatea coordonatoare a platformei, impreuna cu partenerii membri trebuie sa aiba ca scop promovarea mobilitatii transnationale a actorilor din sectoarele culturale si creative, promovarea circulatiei productiilor artistice la nivel european si chiar international, promovarea artistilor, a creatorilor.

O alta noutate este ca proiectele de cooperare de dimensiune mai mica (cu minimum 3 parteneri) au acum o rata de cofinantare crescuta, de 60% fata de 50% in Cultura 2007-2013. Aceasta este o veste buna, mai ales ca acum nu mai exista un prag minim al grantului cerut (inainte acesta era de 50.000 de euro), fapt care le va da posibilitatea mai multor operatori culturali sa aplice cu un proiect in parteneriat. Aceasta linie de finantare pentru proiectele cu cel putin 3 parteneri europeni este si cea mai accesibila operatorilor culturali din Romania si, totodata, cea catre care se va duce marea parte a bugetului din subprogramul Cultura la nivel european.

De asemenea, proiectele editoriale de traduceri literare vor finanta acum si partea de promovare a operelor traduse si pot include si traducerea de e-books ca proiecte eligibile, ceea ce pana acum, in Cultura 2007-2013, nu era posibil.

Nu in ultimul rand, e de mentionat ca pentru toti operatorii din sectoarele culturale si creative, este disponibila si o noua componenta transsectoriala ce va sprijini cooperarea in materie de politici si va oferi un mecanism de garantare a imprumuturilor bancare pentru portofolii de proiecte creative din orice arie tematica. Acest mecanism financiar va deveni functional din 2016, deci de atunci vom sti mai multe despre el. Pana atunci, cei interesati pot citi sectiunea ”Intrebari frecvente”  de pe pagina Europa Creativa: http://ec.europa.eu/culture/creative-europe/documents/faq-financial-instrument.pdf

3. Ce tip de entitati pot accesa o finantare (ONG-uri, persoane fizice, IMM-uri)?

La programul Europa Creativa sunt eligibili toti operatorii  din sectoarele culturale si creative, insemnand ONG-uri, institutii publice si firme, companii private. Persoanele fizice nu pot accesa direct finantari aici. Toate entitatile care depun proiecte sau sunt partenere in proiecte in cadrul acestui program trebuie sa aiba minimum 2 ani de existenta juridica, ceea ce este iarasi o noutate fata de cadrele anterioare de finantare in perioada 2007-2013.

4. Cum sunt integrate industriile creative in program? Exista directii strategice pentru fiecare arie a industriilor creative?

In cadrul programului Europa Creativa, nu exista linii de finantare anume pentru fiecare arie a industriilor creative. Toti operatorii din sectoarele culturale si creative (arte vizuale, artele spectacolului, patrimoniu, arhitectura, design, industria cartii, a filmului, a jocurilor video etc) pot aplica, in functie de tipul de proiect pe care vor sa il faca si de experienta lor specifica, la acea linie de finantare din subprogramul Cultura sau din subprogramul Media care se potriveste mai bine obiectivelor si activitatilor lor si care se incadreaza la criteriile de eligibilitate, desigur.

Componenta Media: bani pentru industria filmului

Pentru operatorii din industria filmului, de pilda, este evident utila una din liniile de finantare din cadrul subprogramului Media, chiar daca ei pot aplica, cu o implicare mai redusa, ce-i drept, si ca parteneri la subcomponenta Cultura (daca au o contributie punctuala si justificata in proiect, de exemplu in realizarea unui documentar de arta). Pentru operatorii din industria cartii (edituri si grupuri editoriale, dar si alte organizatii care au, printre altele,  si activitate editoriala dovedita) este disponibila linia ”Proiecte de traduceri literare” din subprogramul Cultura, cu sprijinul careia pot finanta traducerea si promovarea unor opere de fictiune dintr-o limba europeana in alta.

Nu in ultimul rand, componenta 3 din Europa Creativa, cea care se va lansa din 2016, va spori accesul operatorilor din aceste sectoare la imprumuturi bancare garantate de Comisia Europeana pentru dezvoltarea unui portofoliu de proiecte creative.

5. Ce resurse pot consulta cei interesati de acest program?

Cei interesati sa acceseze acest program, trebuie sa consulte in primul rand pagina sa de internet, gestionata de Comisia Europeana si de Agentia Executiva EACEA: http://ec.europa.eu/culture/creative-europe/. Aici se gasesc toate documentele oficiale ale programului (baza legala, documente de fundamentare a infiintarii programului etc), aici se gasesc ghidurile de finantare, formularele de depunere, precum si alte resurse utile cum ar fi materiale de informare si promovare (pliantul Europa Creativa, scurte materiale video cu explicatii despre prioritatile programului) sau o sectiune cu intrebari frecvente.

TEME DE CERCETARE. De asemenea, este important ca operatorii care vor sa depuna proiecte sa se familiarizeze si cu prioritatile strategice pentru domeniile culturii si audiovizualului la nivelul Uniunii Europene, pentru a se conecta mai bine la contextul in care se inscrie initiativa lor. Momentan, pe pagina Directiei Generale pentru Educatie si Cultura  a Comisiei Europene (http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/)  la sectiunile dedicate actualelor programe Cultura si Media exista numeroase documente oficiale importante in acest sens.

Intrucat filosofia viitorului program Europa Creativa este bazata pe ea, este important ca aplicantii sa fie la curent si cu prioritatile din Strategia Europa 2020. Nu in ultimul rand, recomand si parcurgerea unor studii despre ce inseamna, de exemplu, dezvoltarea publicului (audience development) – prioritate-cheie in toate liniile de finantare din Europa Creativa 2014-2020, despre dimenisunea antreprenoriala a industriilor culturale si creative, despre economia culturii etc. Si aceste studii sunt disponibile online pe paginile DG Educatie si Cultura. Nu in ultimul rand, este util de stiut ca aplicantii vor putea apela, ca si in cazul programelor Cultura 2007-2013 si Media 2007-2013, la sprijinul unui punct de contact la nivel national care va oferi informatii si asistenta tehnica gratuita pentru accesarea finantarilor Europa Creativa.

Pana la inceperea activitatii acestui punct de contact, in ianuarie 2014, cei care au intrebari despre subcomponenta Cultura din Europa Creativa se pot adresa Punctului de Contact Cultural – www.cultura2007.ro (actualul birou de promovare a Programului Cultura 2007-2013), iar cei care vor sa afle mai multe despre subprogramul Media din Europa Creativa pot apela la sprijinul biroului de promovare a Programului Media 2007-2013, MEDIA Desk Romania (www.media-romania.eu).

6. Cateva sfaturi pentru creativi: cum ar trebui sa se pregateasca pentru depunerea proiectelor in cadrul acestui prim apel lansat ieri?

Pe scurt. Operatorilor culturali care vor sa aplice la subprogramul Cultura din Europa Creativa le recomand sa parcurga cu foarte mare atentie ghidul de finantare aferent subcomponentei la care depun proiectul si, daca decid ca oportunitatea se pliaza pe nevoile lor, sa contureze o propunere de proiect in permanenta raportare la obiectivele specifice ale finantarii si la criteriile de evaluare a continutului. Acesta este punctul de pornire.

Proiecte de cooperare transnationale: o prioritate a programului Europa Creativa

Apoi, sa puna proiectul in legatura cu studii relevante existente, cu strategii si politici culturale la nivel european, pentru a da consistenta contextului propunerii si a o inscrie astfel si intr-o linie de dezvoltare existenta. Un element esential pentru cei interesati in special de proiectele de cooperare este gasirea partenerilor europeni si inceperea negocierii parteneriatului cu acestia cat mai curand, de la concept, activitati, implementare si cofinantare (nu uitati ca termenele limita pentru depunerea de proiecte la acest prim apel este destul de aproape, in martie 2014).

Vorbind cu multi operatori culturali care au participat la proiecte de cooperare in cadrul Cultura 2007-2013, am inteles ca acest aspect al definitivarii parteneriatului inainte de depunere este cel care ia cel mai mult timp, mai ales daca nu a existat un istoric de cooperare cu acei parteneri. Prin urmare, ”Incepeti din timp sa pregatiti parteneriatele!” este recomandarea mea principala pentru cei care vor sa faca proiecte de cooperare europeana. Un parteneriat bine inchegat la inceput, cu parteneri credibili si seriosi, este o premisa solida pentru implementarea cu succes a proiectului.

*Mai multe detalii despre programul Europa Creativa puteti afla de la Conferinta “Antreprenor In Industrii Creative”, care va avea loc marti, 17 decembrie, in noul sediu al Facultatii de Sociologie (Soseaua Panduri, nr. 90). Informatii despre inscriere AICI.

Cum poate deveni Romania hubul est-european al creativitatii

De ce sa sustinem creativitatea romaneasca? Raspunsuri date de primul Forum National al Industriilor Culturale si Creative

Pe 23, 24 si 25 octombrie, Forumul National al Industriilor Culturale si Creative din Bucuresti a adus la un loc politicieni, investitori, educatori, antreprenori, dar si 400 de tineri artisti, muzicieni, arhitecti, designeri, publicitari sau profesionisti in industria audio-vizualului.  Evenimentul a generat primul discurs public pe tema industriilor creative si culturale romanesti.

Concluzia generala, extrasa din prezentarile reprezentantilor Ministerului Economiei si expertilor europeni, scoate in evidenta nevoia unei strategii nationale cu privire la exploatarea creativitatii autohtone, dar si a construirii unei institutii care sa reprezinte interesele sectoarelor creative in fata autoritatilor publice.

© Bogdan CarstinaCreativitatea = parte din strategia competitivitatii economice nationale

O prima masura pentru sustinerea industriilor creative este includerea acestora in strategia nationala a competitivitatii economice, ce va fi publicata de Ministerul Economiei. ”Am inclus o parte importanta dedicata sectoarelor creative romanesti in strategia pentru competitivitatea economica romaneasca care va fi publicata saptamana viitoare. Acest domeniu este foarte important pentru dezvoltarea economica si are nevoie de sprijin din partea autoritatilor”, a declarat Adrian Ciocanea, Secretar de stat la Ministerul Economiei. Acesta a punctat, de asemenea, cele 3 prioritati nationale cu privire la consolidarea sectorului: cartografierea comunitatilor creative romanesti, stabilirea unor criterii clare de finantare pentru industriile creative si formarea unei institutii care sa reprezinte vocea sectorului creativ si cultural in fata autoritatilor publice. Forumul Industriilor Creative a adus in prim plan doua modele de agentii guvernamentale europene pentru sustinerea creativitatii, care ar putea fi adaptate si in Romania: Hamburg Kreativ Gesellschaft – modelul german si Catalan Institute for Cultural Companies – modelul catalan.

O alta pista importanta pentru cresterea impactului creativitatii la nivel national este dezvoltarea clusterelor creative si a polilor de competitivitate regionala. Christina Leucuta, Directorul Politicilor Industriale si Mediului de Afaceri din Ministerul Economiei, a vorbit despre importanta consolidarii unor concentrari geografice de institutii si companii interconectate in domenii creative (clustere) si necesitatea afilierii acestora la organizatii similare europene. In prezent, Cluj IT este cel mai important cluster creativ din Romania: acesta cuprinde 28 de companii din domeniul software, peste 3500 de angajati si un profit de peste 100 de milioane de euro generat din export.

© Bogdan CarstinaPentru a deveni un hub al creativitatii, Bucurestiul trebuie sa-si consolideze infrastructura culturala/digitala

”Cat de orientata este Romania spre viitor? Raspunsul acestei intrebari va clarifica si disponibilitatea de a sustine sau nu industriile creative. Bucurestiul are potential sa devina un hub regional al creativitatii in zona est-europeana daca este sprijinit de infrastructura culturala potrivita: retele, echipamente si spatii de lucru care sa permita valorificarea fortelor creative din zona”, a declarat Andrew Senior, expert in economie creativa la UNESCO. Acesta a vorbit despre revolutia globala produsa de industriile culturale si creative – o revolutie alimentata de tehnologie si infrastructura comunicationala, bazata pe puterea retelelor, dar inradacinata in traditii si manifestari culturale.  Marile hub-uri globale ale creativitatii, cum sunt New York si Londra, sunt caracterizate de reglementari clare in prinvinta legilor de copyright,  sisteme educationale impecabile, noduri de transport puternice si sustinere din partea administratiei locale.

© Bogdan CarstinaUn prim proiect de lege pentru sustinerea industriilor creative

Andreea Paul Vass, Prim-vicepresedinta PDL a prezentat in fata tinerilor de la eveniment un proiect de lege dedicat industriilor creative romanesti. Acesta prevede adoptarea unei definitii si a unei clasificari reprezentative pentru industriile creative din Romania, alinierea codului CAEN romanesc la cel european in ceea ce priveste meseriile din domeniul industriilor creative; infiintarea unui consiliu sectorial pentru industriile creative; crearea unui brand sectorial creativ. In cadrul aceluiasi proiect de lege, doamna Paul (Vass) a propus si cateva programe de sprijin pentru profesionistii creativitatii, printre care programul ”Stimularea Dezvoltarii startup-urilor in Industrii creative” si programul ”Scutire la impozitul pe profit in industriile creative”.

Bani pentru proiecte culturale si creative

”Sunt multi pasi de facut pentru imprietenirea dintre sursele publice de finantare si comunitatile creative”, a declarat Andreea Grecu, fondator al Asociatiei Operatorilor Culturali din Romania. Aceasta a vorbit despre sursele publice de sustinere a industriilor culturale si creative din Romania, printre care CNC (fond dedicat cinematografiei), AFCN (fond de sprijin pentru proiecte culturale si editoriale), dar si programul cadrul al Uniunii Europene dedicat industriilor culturale si creative. ”Europa Creativa” va avea un buget de 1.8 de miliarde de euro si va intra in vigoare incepand cu 2014.

Alte subiecte detaliate in cadrul Forumului National al Industriilor Creative au fost: evolutia investitiilor private in arta romaneasca si sustinerea industriilor creative prin sistemul educational.

Gasiti mai multe fotografii de la eveniment si pe: www.facebook.com/ORICUM

 

 

Andrew Senior in deschiderea Forumului National al Industriilor Creative

Forumul National al Industriilor Culturale şi Creative, organizat la Bucuresti intre 23 si 25 octombrie, va fi deschis de prezentarea lui Andrew Senior, unul dintre cei mai reputati experti europeni in domeniul dezvoltarii economiei creative. Andrew Senior este consultant la UNESCO in politici culturale si fondator Andrew Senior Associates Ltd, agentie ce ofera consultanta in industrii creative pentru institutii publice, business-uri private sau institutii educationale europene. In cadrul Forumului de la Bucuresti, Andrew va pune in discutie importanta sectorului cultural si creativ in dezvoltarea economica.

Alti profesionisti din domeniul industriilor creative nationale si internationale vor contribui la generarea si sustinerea unui discurs interactiv care sa plaseze arta, inovatia, tehnologia si creativitatea in rolul de catalizator pentru dezvoltarea economica, sociala si educationala a Romaniei.

Printre invitati se numara si:

  • Adrian Ciocanea, secret de stat la Ministerul Economiei
  • Egbert Ruhl, directorul Hamburg Kreativ Gesellschaft, centru municipal pentru promovarea industriilor creative în regiunea Hamburg
  • Edgar Garcia, director al departamentului de Business Development al Catalan Institute for Cultural Companies
  • Sorin Ciocănea, secretar de stat la Ministerul Economiei
  • Andreea Grecu, manager cultural și membru fondator al Asociaţiei Operatorilor Culturali din România;
  • Anca Puiu, fondator al casei de producție cinematografică Mandragora
  • Andreea Paul Vass, prim-vicepreședintă a PDL, Președintă a Comisiei Economice pentru tarile din Initiativa Central-Europeană (ICE) si sustinator activ al industriilor creative
  • Dragos Stanca, fondator ICEEfest, antreprenor in domeniul digital
  • Eugen Voicu, fondator Certinvest, primul fond de investitii in arta
  • Codruţa Cruceanu, istoric de arta si expert in educatie muzeala

Mai multe detalii despre speakeri gasiti pe: www.crestetalente.ro/forum-national/speakeri
Agenda completa: www.crestetalente.ro/forum-national/program/
Pagina de inscrieri: www.crestetalente.ro/forum-national/inscriere/

Forumul National al Industriilor Culturale si Creative

Primul eveniment de business networking dedicat sectorului cultural si creativ romanesc va aduce in dezbatere problematica domeniului si cum ar putea deveni acesta unul dintre factorii importanti de crestere economica in urmatorii ani. Antreprenori culturali, finantatori publici si investitori privati, precum si experti in politici publice, jurnalisti si specialisti in comunicare se vor reuni in cadrul primului Forum National dedicat sectorului cultural si creativ romanesc, desfasurat intre 23 si 25 octombrie la Bucuresti. Evenimentul face parte din proiectul strategic national Promovarea Antreprenoriatului in Industrii Culturale si Creative, in cadrul caruia asociatia ORICUM este partener principal.

De ce “Forumul National al Industriilor Culturale si Creative”?

Pentru a realiza o intalnire necesara intre profesionistii sau tinerii interesati de antreprenoriat in industrii culturale si creative si stakeholderii domeniului, fie ca sunt specialisti in politici publice, finantatori, investitori privati, educatori, experti in comunicare sau jurnalisti. Evenimentul urmareste in primul rand sa genereze o dezbatere valoroasa care sa aduca pe agenda publica din Romania patru subiecte cheie in dezvoltarea economiei creative nationale: rolul sectorului public in sustinererea industriilor culturale si creative, educatia in spiritul creativitatii, modele de finantare ale sectorului cultural si creativ, antreprenoriatul in industrii creative.

Ce isi propune primul Forum National al Industriilor Culturale si Creative

  • Pozitionarea Bucurestiului ca un hub in devenire pentru sectorul creativ si cultural >>  prin crearea celui mai complex eveniment dedicat sectorului cultural si creativ din Romania si unul dintre cele mai importante din regiunea Europei de Sud-Est
  • Networking & Schimb de know how >> locul in care se aduna cei mai buni profesionisti din domeniu pentru a face schimb de experienta
  • Invatare de la cei mai buni din regiune >> printr-o serie de workshopuri specializate pe domeniile principale ale formului
  • Oportunitati de business >> prin crearea unui spatiu propice networkingului la nivel regional

Premisa de la care pornim: conform studiilor realizate in cadrul proiectului ”Promovarea Antreprenoriatului in Domeniul Industriilor Creative”, in capitala se realizeaza 70% din cifra de afaceri nationala generata de proiectele creative si culturale. Credem ca Forumul National al Industriilor Creative poate face primul pas pentru ca Bucurestiul sa devina un punct de referinta regional pentru creativitate si inovatie.

Concept si structura

Forumul se va desfasura pe parcursul a trei zile pentru a acoperi cele mai importante aspecte ale sectorului, dar si pentru a raspunde nevoilor a doua categorii diferite de public: profesionistii care activeaza deja in industriile culturale si creative si tinerii care vor sa-si dezvolte abilitatile de antreprenor in domeniu luand contact direct cu specialisti in educatie, finante, business sau strategie.

Ziua I [23 octombrie] Conferinta Nationala a Industriilor Culturale si Creative

Prima zi va cuprinde un mix complet de prezentari interdisciplinare sustinute de speakeri romani si internationali, care vor atinge cateva subiecte-cheie:

  • Rolul sectorului public in sustinererea industriilor culturale si creative
  • Educatia in spiritul creativ
  • Modele de Finantare a Sectorului Cultural si Creativ
  • Antreprenoriatul in industriile creative

Ziua II si III [24 si 25 octombrie] Ateliere de Lucru

Atelierele de lucru sunt dedicate analizelor punctuale si sunt gestionate de cei mai importanti jucatori ai domeniului creativ: antreprenori, finantatori, educatori si sectorul public. Printre temele abordate: strategii de sponsorizare si strangere de fonduri pentru business-uri cu miza culturala; strategii de relationare si importanta retelelor in sectorul cultural si creatie; surse de finantare pentru proiecte creative; Exemple de bune practici in sectorul cultural si creativ romanesc

De ce sa participi?

  • Dezvoltarea domeniului industriilor creative ȋn RomaniaLa nivel european industriile culturale si creative sunt considerate un pilon al dezvoltarii economice si sociale si un subiect important pe agenda discutiilor publice. Prin intermediul Forumului incercam sa conferim sonoritate conceptului si in Romania. Vrem sa starnim interesul pentru un domeniu relativ nou care nu a capatat inca autonomie la nivel national. Impreuna putem atrage atentia asupra potentialului industriiilor creative in ochii autoritatilor publice, a presei si a publicului larg
  • Esti parte din comunitatePentru ca e prima initiativa nationala de acest gen, ne dorim sa fie si un pas inspre consolidarea comunitatii de creativi din Romania. Tematicile abordate sunt relevante si de interes pentru orice breasla creativa, fie ca e vorba de designeri, cineasti, arhitecti sau muzicieni. Credem ca spiritul de comunitate poate contribui la dezvoltarea sectorului cultural si creativ si la reprezentarea intereselor acestuia intr-un mod unitar si de impact
  • Networkingvei avea posibilitatea  sa interactionezi cu stakeholderii domeniului si sa dezvolti noi oportunitati de business
  • Idei si proiecte noipentru a te inspira din exemplele oferite de oameni care au reusit sa creeze proiecte creative si sustenabile
  • Training si dezvoltareȋn cadrul atelierelor de lucru vei avea acces la know-how valoros pentru gestionarea si finantarea proiectelor culturale si creative

Cand si unde?

Intre 23 si 25 Octombrie la Bucuresti.

Ziua I [23 octombrie]: Conferinta Nationala

Locatie: Hotel Marshal

Ziua II si III [24, 25 octombrie]: Ateliere de Lucru

Locatie: Hotel Cismigiu

Cum te inscrii

Partiparea este gratuita în limita locurilor disponibile. Principalul criteriu de selectie consta in conexiunea cu domeniul industriilor culturale si creative. Formularul de inscriere va fi disponibil incepand de pe 30 septembrie pe www.crestetalente.ro.

Mai multe detalii regasiti pe pagina oficiala a proiectului: www.crestetalente.ro

Recomandam: cursuri supersonice si turbo pentru proiecte creative marca Formare Culturala

Prietenii de la Formare Culturala lanseaza o serie noua de cursuri in Bucuresti si se adreseaza celor care activeaza sau aspira sa activeze in mediul cultural si creativ. Daca vreti sa aflati despre curatoriat, investitii in arta si management cultural aveti la dispozitie doua formate accesibile de curs: supersonic (de 3 ore) si turbo (14 ore, 2 zile).

Cursurile au un format informal, cursantii fiind incurajati sa se cunoasca, sa faca schimb de experienta si sa gaseasca solutii practice si creative pentru proiectele la care lucreaza sau pe care urmeaza sa le deruleze. Cei interesati pot opta pentru urmatoarele variante de cursuri: „Curatoriat”, „Investitia in arta, „Finanteaza-ti ideile!” si Bugete creative”, „Vinde-ti ideile”, „Management cultural”.

Gasiti intregul program pe luna octombrie si costurile aferente cursurilor pe: www.formareculturala.ro. Spor la invatat! :)