Filmele documentare deschid perspectivele tinerilor romani

Filmele documentare vizionate si dezbatute in mediul scolar deschid perspectivele liceenilor, contribuie la modificarea atitudinii si comportamentelor lor cu privire la problemele globale, cresc dorinta de exprimare si implicare civica. Acestea sunt cateva din concluziile primului studiu care cerceteaza impactul educatiei prin film documentar in formarea tinerilor romani, realizat cu ajutorul agentiei de cercetare shortCUT Research pentru proiectului ORICUM, Cluburile de Film MANIFESTO.

La cercetare au participat 220 de elevi care de-a lungul anului scolar au organizat un Club de Film Manifesto în propriul liceu, generand proiectii si dezbateri în jurul filmelor documentare pe teme globale. Rezultatele studiului au validat cel mai important crez al proiectului MANIFESTO: un mediu alternativ de educare are capacitatea de a deschide mintile tinerilor romani.

Filmul documentar = catalizator al increderii in forta de schimbare

Implicarea in programul MANIFESTO a dus la sporirea capacitatii de analiza critica a subiectelor de actualitate, stimularea dorintei de a implicare civica si cresterea increderii in ideea de schimbare. Numarul tinerilor care s-au aratat increzatori in capacitatea comunitatii de a influenta problemele din jur a crescut cu 20 de procente dupa participarea la proiectii, la fel ca si nivelul de incredere in propria putere de schimbare. Tinerii au devenit mai dornici sa se implice in actiunile sociale din zona si sa-si faca auzita vocea civica.

Echilibrul planetei, respectarea drepturilor omului, statutul minoritatilor

Studiul a aratat ca liceenii sunt preocupati si sensibilizati de cateva probleme specifice: echilibrul planetei, respectarea drepturilor omului si statutul minoitatilor etnice. 83% din respondenti au considerat ca echilibrul planetei este mai important decat  exploatarea resurselor pentru confort imediat. In acelasti timp,  80% din tinerii expusi la filme documentare au fost de acord ca ”drepturile omului nu sunt respectate in toate tarile” si ca este nevoie de actiuni sociale care sa reglementeze situatia.

Nevoia unui mediu de invatare alternativ in scolile romanesti

Tinerii de astazi sunt preocupati de viitorul lor si dornici sa se implice in activitati care sa le stimuleze creativitatea si exprimarea libera. Motivatia liceenilor de a participa la proiectul MANIFESTO vine din curiozitatea si dorinta de a aprofunda teme mai putin discutate in scoala sau familie, dar si din nevoia de auto-cunoastere si dorinta de a dobandi o experienta practica.

Pentru a-si activa comportamenntul civic si dorinta de exprimare, tinerii merita sustinuti si incurajati. Cercetarea a accentuat nevoia unor proiecte scolare alternative care sa stimuleze cunoasterea critica a problemelor de actualitate, in defavoarea gandirii stereotipice.

Infograficul ”Impactul Cluburilor de Film MANIFESTO” poate fi downloadat AICI.

ORICUM si-a propus sa dezvolte sistemul educational romanesc in spiritului creativitatii, prin programe care integreaza instrumente alternative in procesul formal de invatare. Cluburile de Film MANIFESTO a luat fiinta acum 4 ani, cu scopul suplinirii lipsei de educatie formala si cinematografice din scolile romanesti. In fiecare luna organizam proiectii si dezbateri in 26 de licee din tara, pe baza celor mai provocatoare documentare ale lumii. Proiectul si cercetarea MANIFESTO au fost sustinute de ING Bank Romania.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>